Language switch

Werken met verse groenten vraagt flexibiliteit. Van Oers United wil zeker weten, dat vaste en flexwerkers correct worden beloond.

Datum: 26/02/2018

Van Oers United is producent van groenten en leverancier van grote supermarktketens. Het bedrijf heeft daardoor aan zowel de aanbod- als de vraagzijde te maken met fluctuaties: enerzijds een natuurlijk en weersafhankelijk product en anderzijds de soms onvoorspelbare vraag van consumenten. Dankzij flexibele vaste medewerkers en een grote pool met vaste uitzendkrachten kan Van Oers United hier goed op inspelen. Het bedrijf vindt het dan ook belangrijk dat deze medewerkers exact krijgen, waar ze recht op hebben. ATPS helpt daarbij. Lees meer over de samenwerking van Van Oers United met ATPS.

Na de fusie in 2011 van de agf-bedrijven Van Noort en Van Oers tot Van Oers United werd Hans Meijer onder andere verantwoordelijk voor het aansturen van de operatie in Ridderkerk. De gewerkte uren werden er al sinds 2004 geregistreerd via ATPS. Toen Meijer ook de uitzendpool onder zijn hoede kreeg, verdiepte hij zich in het systeem. “Ik weet altijd graag wat ergens achter zit. Frans van Rooijen, consultant bij ATPS, is steeds bereid om me dat uit te leggen.” Inmiddels staat Meijer bij Van Oers United bekend als de ‘ATPS-goeroe’. “Met vragen over het systeem komen mijn collega’s bijna automatisch bij mij terecht.”

Van tijdregistratiepakket tot -maatwerk

Al snel constateerde Meijer dat het pakket vervuild was. “Dat is logisch, na ruim tien jaar. Mijn HR-collega Sophie Bouwmans en ik hebben het systeem, samen met Frans, helemaal opnieuw ingericht. Daarbij kwamen we aardig wat uitdagingen tegen. Het vernieuwde systeem is per 1 januari 2017 in gebruik genomen. Het bevat nu een redelijk stukje maatwerk, maar de bron is behouden. Het ATPS-systeem leent zich daar goed voor, het is een prettig systeem om mee te werken. Bovendien zitten er dingen omheen die het leven makkelijker maken, zoals tools voor rapportages, import- en exportmodules.” Het aantal gebruikers is toegenomen van ongeveer vijftien tot vijftig. “We hebben de eindverantwoordelijkheid voor de geregistreerde uren neergelegd bij de leidinggevenden. Zij hebben een training gekregen en bepalen zelf hoe ver ze willen gaan.”

Drie locaties, maandelijkse én wekelijkse verloning en flexibele werktijden

Het belangrijkste voor Meijer is dat ATPS Van Oers United in staat stelt om vaste en flexibele medewerkers exact te betalen waar ze recht op hebben. “HR zorgt voor ons vaste personeel en ik ben verantwoordelijk voor de uitzendpool. In totaal hebben we meer dan duizend mensen actief staan in ATPS. Zo’n kleine driehonderd daarvan zijn vaste krachten, de rest bestaat uit uitzendkrachten, van wie sommigen al heel lang bij ons werken. We vinden het belangrijk dat iedereen de juiste uren en percentages volgens de cao uitbetaald krijgt; onze vaste medewerkers maandelijks en de uitzendkrachten wekelijks. ATPS draait op onze drie Nederlandse locaties. De uitzendkrachten kunnen op wisselende locaties worden ingezet. In ons warehouse in Ridderkerk begint de werkweek meestal zondagavond en eindigt zaterdagmiddag. In piekperioden werken we zeven dagen. De werktijden in de productie kunnen per dag verschillen. Meestal wordt er zo’n zestien uur per dag gewerkt, maar in piekperioden 24 uur. Onze planning wordt steeds volledig afgestemd op het aanbod en de vraag. We hebben onder andere meerdere grote, landelijke supermarktketens als klant, waardoor de vraag sterk kan fluctueren.“

Tijdregistratie, toegangscontrole, koppeling met uitzendpartners, planning…

Meijer is niet alleen tevreden over het ATPS-tijdregistratiesysteem, maar ook over de organisatie ATPS. “Het is een platte organisatie en we hebben al jaren dezelfde contactpersonen. Zij weten precies hoe Van Oers United in elkaar zit. Ik vind het prettig dat ze altijd eerlijk zijn over wat wel en wat niet kan.”
Meijer ziet nog wel mogelijkheden voor verbetering van het systeem. “We proberen eigenlijk continu om dingen te versimpelen en verbeteren. Zo leveren we nu wekelijks de rapportages aan bij onze uitzendpartners, maar uiteindelijk willen we graag een koppeling met ze. Sinds vorig jaar hebben we een web-module voor onze buitendienst. Die werkt goed, als webpagina op tablet en mobiele telefoon, maar een echte app is de grote wens. Maar ATPS kennende zal die er ongetwijfeld komen.
In de toekomst wordt het systeem mogelijk uitgebreid met toegangscontrole en we zijn onder andere ook geïnteresseerd in de planningsmodule.”
Voorlopig wordt de aandacht bij Van Oers United echter vooral opgeëist door de implementatie van een nieuw ERP-programma én de bouw van een nieuwe vestiging in Dinteloord, waar Heinenoord en Heerle worden samengevoegd. Hans Meijer: “Uiteraard wordt ook daar het ATPS-tijdregistratiesysteem geïnstalleerd.”

 

Van Oers United B.V.

In 1947 begon Teun van Noort in Rotterdam als tussenhandelaar in groente en fruit en in 1975 begon Karel van Oers een gemengd landbouwbedrijf, gespecialiseerd in sperziebonen, in het Noord-Brabantse Heerle. Beiden waren pioniers in de agf-sector. Van Noort richt zich vooral op samenwerking met telers, waardoor levering van een ruim assortiment wordt gewaarborgd. In 2002 opent Van Noort een nieuw pand in Ridderkerk met moderne verpakkingsmachines en koelcellen.
Van Oers stapt al snel uit het veilingwezen. Hij gaat rechtstreeks met afnemers zaken doen. Daarnaast loopt hij voorop met mechanisatie. Van Oers verbetert de teelt en afzet van spruiten door kortere lijnen en jaarrond telen, dankzij buitenlandse teeltlocaties, high tech machines en verfijnde logistiek. Sinds 2004 worden onder de naam Freshwell in Heinenoord geschoonde spruiten geproduceerd en verpakt. In de loop van de jaren breidt Van Oers zijn teeltgebieden uit naar Zuid-Europa (eind jaren 80), Marokko (2002) en Senegal (2008) en ook zijn assortiment.
In 2011 voegen deze twee unieke bedrijven hun specialismen en assortiment samen tot Van Oers United en ontstaat een slagvaardige, internationaal opererende leverancier en producent van verse groenten, het hele jaar rond. Sindsdien is de focus gericht op verdere groei, professionalisering en modernisering, met het accent op duurzaamheid.
In 2015 is Van Oers United overgenomen door de groentedivisie van het Franse Agrial, de marktleider in Europa op het gebied van verse groenten, waarmee een stevige basis is ontstaan voor verdere uitbreiding.

Van Oers United B.V.
Handelsweg 170
2988 DC Ridderkerk
0880 644 000
www.vanoersunited.com