Als HR professional weet je hoe belangrijk het is om personeelsbeheer soepel en efficiënt te laten verlopen. Door enkele strategische stappen te zetten, kun je tijdrovende taken vereenvoudigen en meer focus leggen op wat echt telt: jouw mensen. Met ATPS Online krijg je handvatten om processen centraal en overzichtelijk in te richten, waardoor je organisatie beter functioneert en jij meer tijd overhoudt voor je medewerkers.
HR-zaken en personeelsbeheer automatiseren met maar enkele stappen
Maak personeelsbeheer eenvoudig met deze snelle stappen
Stap 1: Centraliseer alle HR-gegevens op één plek
Het startpunt voor efficiënt personeelsbeheer is het hebben van een centrale bron voor alle belangrijke HR-gegevens, zoals stamgegevens van medewerkers, aanwezigheidsregistratie en verlof. Door gebruik te maken van de integratiemogelijkheden in ATPS online, bijvoorbeeld met uw HRM of Payrol systeem, kun je deze gegevens eenvoudig vanuit één locatie beheren. Zo voorkom je dubbele invoer en heb je altijd de meest actuele informatie bij de hand.
Enkele voorbeelden hoe wij dit voor onze klanten oplossen:
- Een koppeling tussen HR en ATPS voorkomt dubbel werk en fouten. Zo hoeft u een nieuwe medewerker maar op één plek in te voeren en worden wijzigingen in het HR-systeem automatisch in de tijdregistratie bijgewerkt. Een nieuwe medewerker wordt via een import automatisch in ATPS ingelezen.
- Een koppeling tussen ATPS en uw salarissoftware voorkomt handmatig invoerwerk en en fouten. Gewerkte (over)uren en toeslagen worden automatisch uitgewisseld tussen ATPS en uw salarissoftware.
- Door de resultaten uit de tijdregistratie (gewerkte uren) te combineren met informatie uit andere systemen bent u in staat om uw prestaties beter te analyseren, planningen te optimaliseren en de effectiviteit te verhogen. Middels een gestandaardiseerde gegevensverzameling (API) kunt u informatie uit ATPS koppelen aan uw eigen BI-tool.
Stap 2: Automatiseer herhalende taken voor meer efficiëntie
Automatiseren van herhalende taken, zoals het bijwerken van stamgegevens of doorvoeren van ziekteverzuim zorgt voor meer efficiëntie en minder fouten. Met de import- en export API’s van ATPS online kun je taken die normaal handmatig werk vereisen, automatiseren. Bijvoorbeeld de urenregistratie van uitzendkrachten wordt automatisch doorgestuurd naar het uitzendbureau via de SETU-koppeling, waardoor zowel het uitzendbureau als jouw HR-afdeling tijd en moeite bespaart.
Bij onze klanten in de logistiek en industrie werken ook veel uitzendkrachten. In onze webapplicatie voor workflow worden de gewerkte uren van de uitzendkrachten geregistreerd, gemuteerd en geaccordeerd. In dezelfde webapplicatie worden ook de gewerkte uren van de vaste medewerkers geregistreerd, gemuteerd en geaccordeerd. De leidinggevende die hiervoor verantwoordelijk is, heeft daardoor alle medewerkers in één overzicht. Via de SETU-koppeling worden de geaccordeerde uren automatisch naar het uitzendbureau verstuurd. Deze koppelingen zorgen, bij zowel de klant als bij uitzendbureau, voor veel efficiëntie en een lagere foutmarge in de processen.
Benieuwd wat automatisering voor jouw HR- en personeelszaken kan betekenen? Neem dan gerust contact op met één van onze experts.
Stap 3: Verbeter communicatie met gestroomlijnde tools
Duidelijke en snelle communicatie over verlof, planning en ziekmeldingen is essentieel voor een goed functionerende organisatie. ATPS online zorgt ervoor dat deze informatie real-time beschikbaar is voor leidinggevenden. Bijvoorbeeld bij een ziekmelding is dit direct zichtbaar in de personeelsplanning, zodat er snel ingespeeld kan worden op tekorten in het rooster. Dankzij gestroomlijnde communicatie kun je snel reageren en blijven de bedrijfsprocessen soepel doorlopen.
Zo krijgt de planner van BCS Steenbergen real-time in de planning te zien dat een medewerker ziek is. Die melding (ziek, verlof) komt automatisch via een koppeling met AFAS Online in de tijdregistratie en daarmee ook de personeelsplanning. De planner/ leidinggevende ziet dus direct waar een probleem ontstaat en kan zich daarop focussen.
Benieuwd naar de volledige klantcase en de behaalde resultaten? Lees dan in onze klantcase wat we doen voor BCS Steenbergen.
Stap 4: Beheer tijd en aanwezigheid moeiteloos
Een goed inzicht in tijdregistratie en aanwezigheid geeft je als HR-professional de mogelijkheid om processen te optimaliseren en effectiever te plannen. Met ATPS Online worden gewerkte uren automatisch geregistreerd en goedgekeurd, zowel voor vaste medewerkers als uitzendkrachten. Alle gegevens zijn overzichtelijk in één systeem beschikbaar, zodat jij de controle houdt zonder omslachtige handelingen.
Stap 5: Zorg voor eenvoudige en veilige toegang tot gegevens
Het veilig en snel kunnen raadplegen van medewerkers informatie is essentieel, zeker wanneer het gaat om gevoelige informatie. ATPS Online maakt dit mogelijk door beveiligde toegang en flexibele gegevensformaten zoals JSON of XML. Via een persoonlijke toegangstoken heb je de garantie dat gegevensuitwisseling zowel veilig als eenvoudig verloopt, wat voldoet aan de eisen van de AVG.
Zo wilde een klant graag weten hoeveel ftp er gepland waren op basis van de werkroosters voor de tijdregistratie om in hun ERP-systeem vroegtijdig te kunnen signaleren of er voldoende medewerkers beschikbaar zijn. Middels een gestandaardiseerde gegevensverzameling (API) hebben wij dit real-time kunnen koppelen.
Stap 6: Optimaliseer het wervingsproces met digitale hulpmiddelen
Het wervingsproces kan intensief zijn, maar digitale hulpmiddelen kunnen dit enorm verlichten. Door een koppeling te maken tussen je HR-systeem en de tijdregistratie via ATPS, hoef je nieuwe medewerkers slechts één keer in te voeren, waarna de gegevens automatisch worden bijgewerkt. Dit voorkomt dubbel werk en zorgt dat nieuwe medewerkers direct goed staan geregistreerd.
Met deze stappen en de juiste hulpmiddelen kun je als HR-professional personeelsbeheer naar een hoger niveau tillen. Wil jij meer over ATPS online weten? Neem dan contact met ons op.